磁器
Porcelain
A set of 10 cups, Camellia motif
北大路魯山人
Kitaoji Rosanjin
磁器
Porcelain
H97xD80mm(一客あたり)
昭和20年代
価格/PRICE
Ask
ARTWORK INFORMATION
堂々とした厚手の生地に牡丹一輪を豪快に描き、裏には「牡丹一日紅 満城公子酔」の漢詩が書かれる。これは續傳燈録という禅宗の史伝の書の一節。「松栢千年靑 不入時人意」より続く詩で、「松栢は常に青く、人の心に沁み入ることはないが 牡丹は一日だけ紅く、人々を陶酔させる」 という意味である。絶えず移ろいゆく姿、そこに北大路魯山人先生が美を捉えていたことがうかがえる。
1883 | 京都上賀茂神社の社家北大路清操の二男として上賀茂に生まれる 本名は房次郎。生後すぐに養子に出され、転々とする |
---|---|
1888 | 福田武造の養子となる |
1893 | 上京区の梅屋尋常小学校を卒業 丁稚奉公に出されるがやがて書の才能を現す |
1905 | 岡本可亭に師事して書、版下、篆刻で独立。その後、長浜、京都、金沢と食客生活を送る |
1919 | 同郷の中村竹四郎(後の便利堂社長)と京橋で大雅堂藝術店を共同で経営する |
1925 | 赤坂山王台に「星岡茶寮」設立。魯山人はここを舞台として美食家、また陶芸家の天才として、一躍時の人となる |
1936 | 茶寮を追われた後、神奈川県大船山崎の広壮な自邸と1926年以来設けた窯場にこもって作陶生活を送る |
1954 | ロックフェラー財団の招きで渡米、帰途ヨーロッパを巡遊。各地で作陶展を催し国際的に名声を博す |
1955 | 文化財保護委員会の小山冨士夫技官を通じ、織部焼の技術で国の重要無形文化財保持者の申し出があるが断る |
1959 | 76歳で死去 |
One gorgeous peony is drawn with Chinese calligraphy on the thick porcelain. Quoted from a biography of Zen school, this paragraph is a latter part of a poetry meaning “Evergreen pine and cedar trees never move our feelings, while peony in the best red deeply moves people for the short time prosperity.” Rosanjin found beauty in things in transition.
1883 | He was born in Kyoto, as the second son of the priest of Kamigamo Shrine. His given name was Fusajiro. |
---|---|
1888 | He was adopted several times, and finally became a child of Fukuda Takezo in law. |
1893 | After graduating from elementary school, he started to work and show his talent in Chinese Calligraphy. |
1905 | Studied under Okamoto Katei , and became independent with calligraphy, paste up, and seal-engraving skills. |
1919 | He managed the Taigado Art Retailer with his friend Takeshiro Nakamura, where Kyobashi Rokeian (a brunch of Shibuya Kurodatoen). |
1921 | He founded the "Bishoku Club”(Gourmet Club). |
1925 | The Bishoku club became a private restaurant, the "Hoshigaoka-saryo ". |
1955 | He was selected as a Living National Treasure for his Oribe work, but he declined. |