混淆土
mixed clay
A marble pot
隠﨑隆一
Ryuichi Kakuresaki
混淆土
mixed clay
H257xD340xW340mm
2018
価格/PRICE
¥600,000~699,999
ARTWORK INFORMATION
備前で用いられる田土を採る際に捨てられる田土の上層にあるクズ土を8種類ほど寄せ集めた土で、玉石混淆という意味から名付けた。
こしがなく、ざらざらとした土が多く、粘りある田土はその繋ぎとして用いられる。焼成すると大理石に似たマーブル状の模様を見せる
この作品は、資源の枯渇という産地が直面する現実への応答でもあります。
1950 | 長崎県福江市生まれ |
---|---|
1973 | 大阪芸術大学デザイン科卒業 |
1988 | 第5回田部美術館大賞展「現代茶の湯の造形」大賞(’92年も受賞) |
2010 | 現代工芸への視点「茶事をめぐって」(東京国立近代美術館) |
2013 | 「現代の名碗」展(菊池寛実記念智美術館) |
2014 | 隠﨑隆一 事に仕えて 菊池寛実記念 智美術館 |
2016 | 日本陶磁器協会金賞受賞 |
2017 | 島村光・金重有邦・隠﨑隆一展 岡山県立美術館 |
パブリックコレクション ビクトリア&アルバート美術館(イギリス) フランス国立陶磁器美術館(フランス) ボストン美術館(アメリカ)他 |
There are 8 kinds of jumbled soil which is scrap soil in the upper layer of the rice field that is thrown away when collecting the rice field used in Bizen. And so, it was named after the meaning of indiscriminate mixture. They are not stiff and have a lot of rough soil, and sticky rice fields are used as a link. When it is make a ceramics fired, it shows like a marble pattern.
This works is also a response to the reality of resource depletion facing the production area.
1950 | Born in Fukue , Nagasaki |
---|---|
1973 | Graduated from Osaka University of Arts Design course |
1988 | 5th Tabe Art Museum Grand Prize Exhibition "Formation of Modern Cha-no-yu" Grand Prize (Winning in '92) |
2010 | Perspective on Contemporary Crafts "On the Tea ceremony" (The National Museum of Modern Art, Tokyo) |
2013 | "Master Teabowls of Our Days" Musee Tomo,Tokyo |
2014 | KAKUREZAKI RYUICHI Serving for integrity Musse Tomo,Tokyo |
2016 | Japan Ceramic Association Gold Award Winner |
2017 | HIKARU SHIMAMURA YUHO KANESHIGE RYUICHI KAKUREZAKI Okayama Prefectural Museum of Art |
Public Collection Victoria & Albert Museum (UK) French National Museum of Ceramics (France) Boston Museum of Art (USA) other |